Ketään muuta suomalaista, joka ei kuuntele suomenkielistä musiikkia?

• Miiks ha detto...
    • Utente
    • Mar 10 2008, 20:48

Ketään muuta suomalaista, joka ei kuuntele suomenkielistä musiikkia?

Onkos täällä ketään muuta suomalaista, joka ei tykkää suomenkielisestä musiikista? Itse en nimittäin tykkää yhtään. Suomi ei vaan sovi omasta mielestäni laulukieleksi.

Toisekseen omaan korvaan suurin osa suomenkielisestä musiikista on tylsähköä saman jauhamista.

Eikä tässä nyt ole tarkoitus suomenkielistä musiikkia haukkua, mutta onko täällä kellään samaa mielipidettä minun kanssa?

Ja kyllä minuakin saa haukkua jos sille tuntuu ;)

• Nuorempana olisin ehkä ollut samaa mieltä kanssasi, mutta en enää. Suomi on ihan hyvä laulukieli. Monille suomalaisille bändeille ei mikään muu kieli edes sovi, kuvittele vaikkapa englanniksi laulavaa Kotiteollisuutta... Suomen lisäksi olen tykästynyt mm. saksaan laulukielenä. Tympii, että englanti on edelleen hallitseva (myös omilla listoillani).

• Miiks ha detto...
    • Utente
    • Mar 12 2008, 20:48
    TheOddOne said:
    Nuorempana olisin ehkä ollut samaa mieltä kanssasi, mutta en enää. Suomi on ihan hyvä laulukieli. Monille suomalaisille bändeille ei mikään muu kieli edes sovi, kuvittele vaikkapa englanniksi laulavaa Kotiteollisuutta... Suomen lisäksi olen tykästynyt mm. saksaan laulukielenä. Tympii, että englanti on edelleen hallitseva (myös omilla listoillani).

Nii no tietysti se kuulostas oudolle, mutta minun mielestäni tuo Kotiteollisuuskin kuuluu siihen "tylsää jauhamista" kategoriaan. Ja ei siinä toki mitään, jos tykkää suomesta laulukielenä, mutta itse en vaan tykkää ja koitan tässä kysellä, että onko ketään samanlaista :D Tuntuu vaan oudolle, kun taidan olla Suomen ainoo ihminen, joka ei tykkää suomenkielisestä musiikista :D

Itsekin tykkään myös saksasta laulukielenä. Tosin Rammstein edustaa ainoana sitä kieltä minun kuuntelulistalla. Paria muutakin ihan hyvänkuulosta "jonkin muunkielistä musiikkia kuin enkkua tai suomea" -bändiä olen kuullut joskus, mutta ovat päässeet unohtuman.

Mutta kiitoksia kommentista :)

• Juddu ha detto...
    • Utente
    • Mar 13 2008, 7:58
    Mie en oikein kuuntele suomenkielistä musiikkia sen takia koska se on käynyt tylsäksi, kukaan ei uskalla sanoituksissa sanoa mitään erityistä ja koska suomessa on miljoona samanlaista yhtyettä, kaikki kappaleet alkaa samantyylisesti, ihmiset sais olla luovempia, pelkäämättä sitä ettei levyt myy koska se tekee musiikista kiinostavan että tekee jotain muuta mitä odotetaan, mutta kyllä niitä hyviäkin sanoittajia löytyy mutta liian vähän. Se on totta että englannin kielistä musiikkia kuunnellessa sanoihin ei kiinnitä niin paljon huomiota mutta suomi saattaa vain olla liian pieni maa siihen että jokaisella bändillä olisi loistavat sanoitukset. Muuten suomi on laulukielenä loistava, sanojen painotukset osuvat hyvin erilaisiin rytmityksiin. Saan puolet kansan vihat tämän johdosta.

• Itse asiassa minä luulen, että englanninkielisillä ihmisillä on paljon tylsempää tässä maailmassa, missä kaikki toimii (no, melkein kaikki toimii) englanniksi. Suomen kieli voi kuulostaa teistä tylsältä laulukieleltä koska ymmärrätte sitä ja sen vivahteita täydellisesti, mutta toisaalta meidän on helppo saada vaihtelua muista, mm. englannin kielestä. Sen sijaan ne, joiden äidinkieli on englanti... He joutuvat kuuntelemaan paula koivuniemiä ja matteja ja teppoja koko ajan ilman toivoa paremmasta. Jos asuisimme vaikkapa Briteissä, emme ikinä pääsisi eroon antti tuiskusta. Okei, olen maailman huonoin selittämään mitään eikä kukaan varmasti tajunnut sanaakaan siitä mitä ajan takaa... Yritän kaiketi vain sanoa, että briteille englanti on luultavasti tylsää. Jenkeille samoin. Antti tuisku on justin timberlake ja paula koivuniemi madonna.

Mielestäni esim. Moonsorrowin lyriikoita ei voi mitenkään väittää tylsiksi, mutta se lienee makuasia? Eikä viisuvoittajamme Teräsbetoninkaan sanoitus niin yksioikoista ole kuin päälle päin voisi luulla. En tiedä miten viisubiisin sanoja on tulkittu (jos niitä on joku jossakin tulkinnut), mutta minusta siinä ei ole kysymys ratsastavista miehistä tai lampaista laiduntamassa.

• Juddu ha detto...
    • Utente
    • Mar 17 2008, 16:22
    Todella totta tuo mitä sanoit, sen takia englanti kuulostaa hienommalta. Kaikki vieras on hienoa (englanti ei kyllä kovin vierasta nykyään). Suomen kieli ei kuulostaa ulkomaalaisten korvissa mitenkään vakuuttavan kauniilta ja joskus sekavalta ja se tuska jotka joutuvat opettelemaan suomen kielen, tämä ei liity musiikkiin mutta esimerkki suomenkielen vaikeudesta :Kokko, kokoo koko kokko kokoon! Koko kokkoko? Koko kokko. Ok! Kokoon koko kokon kokoon. Yritä siinä vieraskielisenä saada selvää. Mutta on todella hyviä bändejä joiden lyriikat ei ole tylsiä, niillä joilla on hyvät lyriikat, en pidä siitä musiikkityylistä niin paljoakaan että viitsisin uhrata 8 gigan muistia iPodiltani sen kuuntelemiseen. Itse pidän laulukielistä kyllä edelleen suomea yhtenä parhaimpana kielenä laulamiseen, sen takia meillä varmaan tehdään suomenkielistä musiikkia niin paljon. Japani on myös erittäin loistava laulukieli, en tiedä enää mitä selitän mutta jotain sitä että ei se suomenkieli koskaan menetä asemaansa suomessa.

• Näinhän se on. Ainakin Suomessa suomen kieltä osataan toivottavasti arvostaa myös jatkossa.

Teräsbetoni aikoo kuulemma esittää viisubiisinsä suomeksi, mikä minusta on hyvä ajatus, suomeksihan he yleensäkin esiintyvät. Ärsyttäisi, jos biisi pitäisi muka muuttaa englanninkieliseksi vain siksi, että muutamat (tai useimmat?) ulkomaalaiset niin ehkä tahtoisivat. Opetelkoot sietämään muitakin kieliä tässä kansainvälisessä maailmassa, sanon minä... Ei kaiken tarvitse aina olla englanniksi!

Kuuntelen kohtalaisen runsaasti suomalaista, mutta en kovin paljoa suomenkielistä musiikkia. Tämä on enemmän tyyli- kuin kielikysymys: pidän vain enemmän niiden bändien musiikista, jotka esiintyvät englanniksi, mutta poikkeuksiakin on, kuten mm. mainitsemani Moonsorrow. Yleensäkin musiikki (rytmi ym.) vaikuttavat kieltä enemmän siihen pidänkö jostakin musiikista vaiko en.

• Juddu ha detto...
    • Utente
    • Mar 18 2008, 6:06
    Toivottavasti Teräsbetoni ei vedä ihan överiksi euroviisuissa sitten, ilman muuta ne vetää sen suomeksi, mutta mitenköhän maailmalla pidetään tästä suomenkielisestä viisukappaleesta. Minua se ei oikein vakuuta.

• Miiks ha detto...
    • Utente
    • Mar 19 2008, 7:11
    Muuten en tuossa niinkään arvostellut suomalaisia sanoituksia vaan sitä, että suurin osa varsinkin näistä valtavirran suomihevibändeistä on soitannollisesti samaa tylsää jauhamista. Kotiteollisuudella esimerkiksi on lähes joka kappaleessa samantapainen sointukulku ja ei nämä Mokomat ym. bänditkään minun korvaan kovin innostaville kuulosta.

Toisekseen enemmän tykkään siitä, miltä enkunkieli kuulostaa laulettuna. Ei mulle sanoituksilla niinkään ole väliä sitten. Laulakoot mistä tahansa, kunhan se laulu kuulostaa hyvälle ja musiikki samaten.

• Juddu ha detto...
    • Utente
    • Mar 19 2008, 12:54
    Laulu on yksi instrumentti muiden joukossa, no kun kuuntelen espanjan-,ranskan-,japanin-ja saksankielistä musiikkia ei niitä sanoja tahdo ymmärtää millään. Enkö kirjoittanut tuolla ylempänä jo sen että kaikki suomalaiset bändit kuulostaa samalta, jos joku uskaltais tehdä jotain muuta vaikka listoille ei pääsis. Sellasta musiikkia on oikeasti mukavempi kuulla minkä tekemiseen on käytetty vähän luovuutta eikä samalla vanhalla menetelmällä systeemillä. Mutta tuntuu että suomalaiset hakevat tutusta musiikista sitä turvallisuutta ettei mikään koskaan muutu. Nyt tämä ei koske tätä aihetta mutta sanon sen että olen ajatellut sitä kun jotain 20-30 vuotta sitten kun esimerki meidän vanhemmat ovat kuunnelleet musiikkia mikä on heidän mielestä täyttä paskaa ja kuunnelkaa tätä musiikkia mitä me kuuntelemme. Nuoret eivät antaneet periksi vaan kuuntelivat sitä musiikkia mitä halusivat. Näin syntyi tämänpäivän valta-artistit joista jotkut osaavat uudistua ja joiden jalanjälsissä moni yhtye kulkee. Näin musiikki on jo kertaalleen ja parikin kertaa kierrätettyä. Uudet yhtyeet tekevät samaa musiikkia kuin heidän idolinsa jne. Pitäisi uusien musiikin tekiöiden keksiä uutta eikä kierrättää vanhaa koko ajan, jos minulta kysytään tuntuu ettei musiikki ole paljoakaan muuttunut 20 vuodessa, hienoisia muutoksia muttei sen suurempaa. Jos vertaa esimerkiksi miten musiikki muuttui 50 luvulta tultaessa 60-80 luvuille. Mitään uutta varmaan kukaan ei keksi vähäänkään aikaan.

• Juddu ha detto...
    • Utente
    • Mar 19 2008, 12:54
    Kadotettua nuoruuttaan tai jotain sellaista, ysäribändit palaavat, huono merkki!

• [Utente eliminato] ha detto...
    • Utente
    • Lug 17 2009, 18:42
    Itse en pidä suomenkielisestä. Ainoa on Ensiferum (vain muutamissa kappaleissa suomenkielistä laulua) ja muutama Folk Metal yhtye. Folk Metaliin sopii suomenkieli, mutta esim. Metalliin tai Rockiin ei sovi.

• Sane96 ha detto...
    • Utente
    • Lug 18 2009, 8:21
    Ainoa hyvä suomeksi laulava bändi on Stam1na!

Se erottuu massassta.

• tottahan sitä suomeksiki kuunteloo... esim. sotajumala... ja sitte toki norjaksi laulettua black metallia ja belphegor joka käyttää englantia saksaa ja latinaa sekaasin, se on mielenkiintoosta kuunneltavaa...

• Utente
    • Lug 20 2009, 10:04
    Suomi sopii laulukieleks ihan siinä missä saksa/englanti/italia/ruotsi/latina/[insert language]

• ozku18 ha detto...
    • Utente
    • Lug 20 2009, 21:32
    suomi sopii todella loistavasti ainakin kunnon mättömetalliin laulukieleksi. Senverran voimaa ja kovaa sanavarastoa täältäkin löytyy :D PERKELE!

• Suomi todellakin sopii laulukieleksi ihan siinä missä muutkin kielet: eri asia on sitten taas pitääkö suomeksi lauletusta vai ei.

ozku18 said:
    suomi sopii todella loistavasti ainakin kunnon mättömetalliin laulukieleksi. Senverran voimaa ja kovaa sanavarastoa täältäkin löytyy :D PERKELE!

Voimaa löytyy kyllä vaikka kuinka! Kokeilkaapa huutaa ulkona kurkku suorana ensin perkele ja sitten fuck - kumpikohan kuulostaa miehekkäämmältä :P

• Utente
    • Lug 31 2009, 7:57
    Kyllähän se sopii hyvin. Mikään Suomeksi laulava bändi ei tosin ole minuun kolahtanut.

• BrZ_ ha detto...
    • Utente
    • Ago 1 2009, 19:48
    Ei Suomen kieli itseänikään miellytä musiikissa juuri lainkaan.
    Sen käyttämisen voin kuitenkin antaa muutamalle bändille anteeksi, koska biisien sävellystaito on riittävän hyvin hanskassa.

• Vähempi. Jotenkin suomenkielisiin sanoituksiin kiinnittää koko ajan enemmän huomiota kuin muun (englannin) kielisiin, ja sanoituksen on oltava suorastaan mestarillinen, jotta se olisi edes hyvä. Vaikeasti tulkittavat taiteelliset CMX ja Viikatekaan vaikkapa eivät taida minun makuuni loistaviin sanoituksiin juuri koskaan pystyä, vaikka parhaasta päästä ovatkin, joten päävastuu jää lähinnä kolmikolle Eput, Leevit ja Juice. ^_^ Englannin kielen älyttömiäkin sanoituksia pystyy jotenkin vain sulattamaan helpommin kuin suomen.

Diggailen, juu, itsekin tuosta folkkimetallilaisten jutusta, jossa suomea ja englantia, mahdollisesti muitakin kieliä, sekoitellaan.

Sitten taas tuota Stam1naa vastaan puhun mielelläni, kun heikäläisten sovitustaito on suorastaan luokatonta. Jotkin irralliset sanat hyppivät aina vaan silmille rimmaamatta, tai edes toimimatta, yhteydessään ollenkaan. :D Pyydän etukäteen jo anteeksi Stam1na-diggareilta. ;)

There is no signature.
  • Juu eipä siinä mitään, itse en näe metallimusiikkia niinkään runoutena, että jälkisointuja Stam1nan kappaleista jäisin kaipaamaan.

• Vaikken itse niinkään suomalaista musiikkia kuuntele (poikkeuksena Reino & the Rhinos!!!) niin laulukielenä se toimii ja itseasiassa sanotuksetki on paljon omaperäsempiä, ja ehkä jopa syvällisempiä, kuin mitä suurimmassa osassa englanninkielisiä lauluja. Tai ainakin mitä radiopoppiin tulee.

• En kuuntele. Poikkeuksia PMMP ja Olavi Uusivirta. Sit vähän Tehosekoitinta ja Donkkareita

• No ei tule paljoa kuunneltua suomenkielistä musiikkia, mutta kyllä Eput ja Levi & The Leavings menee.

• Bruinssi ha detto...
    • Utente
    • Set 27 2009, 16:52
    Asa, Pyhimys ja Stepa menee...

SWAG.
Gli utenti anonimi non possono inviare messaggi. Per inserire messaggi nei forum, accedi o crea il tuo account.